Dari Aisyah r.a. meriwayatkan bahawa: "Rasulullah S.A.W menggiatkan ibadahnya pada malam-malam sepuluh terakhir Ramadhan melebihi ibadahnya pada malam-malam yang lain."

Tidak ada jalan singkat untuk mencapai kejayaan, rahsianya ialah berusaha. Mungkin berusaha sahaja tidak dapat menjamin kejayaan tetapi kalau kita tidak berusaha maka tentulah tiada peluang untuk berjaya langsung. Membaca dapat menambah Ilmu di dada sebagaimana Jauh Berjalan Luas Penglihatan

Tuesday, December 5, 2006

DATUK BANDAR CASTERBRIDGE

Datuk Bandar Casterbridge ialah kisah seorang insan bernama Michael Henchard yang telah menjual isteri dan anak perempuannya kepada seorang kelasi di suatu pesta kerana dianggapnya mereka hanya beban yang harus dipikul sepanjang hayatnya. Beberapa tahun kemudian, hasil ketekunan dan kerajinannya, beliau telah menjadi Datuk Bandar Casterbridge yang kaya raya dan amat dihormati. Namun, kemunculan semula isteri dan anakynya secara tiba-tiba telah mencetuskan beberapa peristiwa yang menjejas kuasa dan nama baiknya. Akhirnya beliau terhumban ke lembah kehancuran.


THOMAS HARDY
RM20.00
DBP
Diterjemah: Ainon abu Bakar & Alauyah Abd Rahman

No comments: